در سالهای اخیر به کار گیری از موبایلهای هوشمند آموزش سئو روزبهروز توسعه و گسترش یافته و در ادامه آن به کار گیری از این موبایلها برای گشت و گذار در وب هم ارتقا پیدا نموده است، از این رو گوگل ارتقا شدیدی در تعداد کاربرانی که با تلفن همراههای گوشی به کاوش در آن می پردازند، دید. گوگل همواره مهمترین گرفتاری خویش را بهبود تجربیات یوزرها از کاوش در آن میداند، این گرفتاری برآورده نمیشود مگر اینکه وبسایتهای معرفیگردیده در حاصل جستجوی گوگل بتوانند تجارب کاربری خیر و خوبی ساخت نمایند.
به همین استدلال گوگل بر کاربرپسند بودن تارنماها تاکید متعددی دارااست و ازآنجا که در سالهای اخیر تعداد جستجوهای موبایلی در اکنون پیشی تصاحب کردن از جستجوهای دسکتاپ بود، الگوریتم Mobile First Index را معرفی کرد تا یار با تغییرو تحول خلق یوزرها، تغییرو تحول نماید و به نیازهای آن ها جواب دهد.
اثر الگوریتم Mobile First Index بر seo وبسایت
ممکن میباشد تصور کنید طبق الگوریتم Mobile First Index ورژن گوشی اینترنتوبسایت شما نسبت به ورژن دسکتاپ آن برتری پیدا مینماید. ولی دقت داشته باشید که درصورتیکه ورژنهای گوشی و دسکتاپ وبسایت شما در یک سطح قرار داشته باشند (یعنی از یک پباده سازی برخوردگرا در آن استعمال کرده و همینطور محتوای آن را برای تلفن همراههای تلفن همراه باصرفه کرده باشید)، تفاوت چندانی در میان تلاش وبسایت در حاصل جستجوی تلفن همراه و دسکتاپ مشاهده نخواهید کرد.
اما تا پیش از ارائه این الگوریتم معمولاً وب سایتها به ورژن دسکتاپ خویش اعتنا بیشتری علامت میدادند و روی سئوی آن عمل خیلی بیشتری اجرا میدادند. در واقع ورژن دسکتاپ همواره محتوای بدون نقصتری داشت، از اسکیماهای جامعی منتفع بود، تگ hreflang در آن به فعالیت می رفت و بکلینک و پیوندهای متعددی برای این ورژن از اینترنتتارنما ساخته می شد. در حالی که ورژن گوشی محتوای کمتری داشت، از اسکیماهای چندانی بهره مند عدم وجود و معمولاً لینک و پیوند متعددی هم به صفحه های آنها داده نمیشد.